Dziś będzie trochę teorii, jednakże bardzo przydatnej. Przyjrzymy się bliżej zagadnieniu ?lepkości.?
?Definicja lepkości jest dość prosta – to wewnętrzny opór przepływu płynu.
Nowe wymagania dotyczące temperatury, prędkości i ciśnienia w stosunku do płynów smarujących zmieniły się na przestrzeni lat. Doprowadziło to do stworzenia kilku różnych pomiarów i klasyfikacji, w celu opisania lepkości smarów.
#NEWS
W najbliższych publikacjach postaramy się podsumować informacje o niektórych z częściej stosowanych standardów lepkości. Opiszemy testy stosowane do pomiaru lepkości. Postaramy się również wyeliminować zamieszanie, które mogą wywołać te wszystkie standardy w zrozumieniu przez użytkownika końcowego.
Obecność informacji o lepkości (w prawie wszystkich publikacjach technicznych tworzonych przez sprzedawców środków smarnych) wskazuje, że jest to istotny temat również dla marketingu środków smarnych.
Producenci oryginalnego sprzętu, często określają środek smarny, który ma być stosowany w ich sprzęcie – według typu produktu i lepkości.
Sprzedawcy smarów zwykle dystrybuują produkty smarne zgodnie z określonymi klasami lepkości, takimi jak SAE, ISO i AGMA. ?
Właściwa lepkość płynu jest najważniejszym atrybutem prawidłowego smarowania, to oczywiste.
? Dzieje się tak między innymi, gdyż:
Lepkość wpływa na grubość filmu cieczy w określonych warunkach temperatury i obciążenia w zastosowaniach związanych ze smarowaniem.
Lepkość wpływa na wytwarzanie i usuwanie ciepła w łożyskach, cylindrach i przekładniach.
Lepkość określa również łatwość, z jaką maszyny mogą być uruchamiane w warunkach niskiej temperatury bądź mogą pracować w wysokiej temperaturze.
Lepkość może być wykorzystywana do kontrolowania zdolności uszczelniania płynu, co skutkuje niższym zużyciem.
