Smary do przekładni otwartych – zębatych

przekładnia zebata
przekładnia zebata

Smary do przekładni otwartych w rozwiązaniach Bamex

Wśród polecanych smarów do otwartych przekładni zębatych znajduje się m.in. seria LE Pyroshield®, znana ze swojej wyjątkowej wytrzymałości oraz zdolności do pracy w ekstremalnych zakresach temperatur.  Polecamy także inne unikalne produkty Lubrication Engineers z dodatkiem przeciwzużyciowym Almasol®. Smarowanie z użyciem innowacyjnych preparatów zapewnia długotrwałą skuteczność i bezpieczeństwo eksploatacji przekładni, nawet tych stosowanych w branżach przemysłu ciężkiego.

Duże, otwarte przekładnie zębate (np. w młynach, piecach obrotowych, zakładach przetwórstwa surowców) pracują w ekstremalnie trudnych warunkach. Mowa o:

  • wysokich obciążeniach; 
  • dużych siłach udaru mechanicznego; 
  • stałej ekspozycji na pył i zanieczyszczenia (cement, krzemionka, węgiel, kamień); 
  • narażeniu na wilgoć, zmiany temperatur i działanie czynników atmosferycznych.

Konieczność minimalizacji zużycia, awaryjności i kosztów utrzymania ruchu, jest zatem dla wielu zakładów przemysłowych priorytetem. Niezbędny jest wysokiej klasy smar do przekładni zębatych, który pozwoli nie tylko zapewnić długą żywotność mechanizmów, lecz także znacząco ograniczyć temperaturę pracy, zużycie energii i ilość odpadów smarnych. 

Smary do przekładni otwartych stosowane są przede wszystkim w branżach przemysłu ciężkiego, w tym w sektorze wydobywczym i przetwórczym surowców naturalnych. W rozwiązaniach Bamex znajdziesz produkty doskonale spisujące się dla:

Dużych przekładni zębatych w młynach, piecach i hutach. 

Napędów urządzeń transportowych, dźwigów i suwnic. 

Aplikacji wymagających wysokiej odporności na nacisk (EP), bardzo wysokie temperatury, wilgoć i zanieczyszczenia.

Potrzebujesz wyceny lub porady technicznej?

Skontaktuj się z naszym działem techniczno-handlowym i dobierz idealne rozwiązanie dla Twojej firmy.

Nowoczesne smary do przekładni zębatych wykorzystują innowacyjne dodatki redukujące zużycie, takie jak Almasol®, które przywierają do powierzchni metalu i tworzą mikroskopijną warstwę ochronną minimalizującą tarcie i zużycie oraz stabilizującą pracę przekładni nawet przy ekstremalnych obciążeniach. Takie środki smarne muszą wyróżniać się:

  • Wysoką lepkością oraz doskonałą adhezją – tworzą trwały film ochronny na powierzchni zębów przekładni
  • Wyjątkową odpornością na wysokie obciążenia (pakiet dodatków EP) i udary. 
  • Możliwością pracy w szerokim zakresie temperatur. 
  • Czystą, transparentną formulacją, ułatwiającą inspekcję oraz aplikację (pompowanie, natrysk), bez konieczności podgrzewania. 
  • Odpornością na wypłukiwanie wodą z zachowaniem własności smarnych nawet w obecności pary.

Polecane rozwiązania w zakresie smarowania przekładni otwartych

Rozwiązania rekomendowane przez Bamex koncentrują się na innowacyjnych technologiach smarnych – od zaawansowanych syntetycznych smarów do przekładni zębatych po specjalistyczne dodatki redukujące zużycie – gwarantując maksymalną ochronę i sprawność podzespołów specjalistycznych maszyn nawet w najbardziej wymagających branżach przemysłu ciężkiego.

Syntetyczne smary do przekładni otwartych LE Pyroshield® (Syn Open Gear Grease 5100, 5180 & 5182)

Pyroshield® Syn Open Gear Grease to syntetyczny smar klasy heavy-duty, stworzony specjalnie z myślą o pracy w ekstremalnie wymagających zastosowaniach, takich jak otwarte przekładnie wielkogabarytowe w górnictwie, przemyśle cementowym i przetwórstwie minerałów. Doskonale sprawdzi się również w innych aplikacjach przemysłowych, w których ważna jest odporność na zużycie, wysoka nośność, doskonała przyczepność i niezawodność działania nawet w szerokim zakresie temperatur – aż do punktowych temperatur pracy na poziomie 327°C.

Smar do przekładni otwartych z dodatkiem Almasol® Syntemp Lubricant (9901)

Almasol® Syntemp Lubricant firmy LE to lepki, wysokotemperaturowy smar do przekładni otwartych ekstremalnie odporny na naciski (wysokie ciśnienie pracy EP). Wytwarzany jest z bardzo gęstego syntetycznego oleju oraz zagęszczacza. Został specjalnie opracowany, aby zapewniać ochronę maszyn w temperaturach, w których oleje mineralne całkowicie się utleniają. Smar ten cechuje się doskonałą odpornością na wodę i parę, dzięki specjalnej formule. Zawiera ona inhibitory zapobiegające rdzy i korozji. Almasol® Syntemp Lubricant doskonale sprawdza się zatem w każdej aplikacji wymagającej smarowania w ekstremalnie wysokich temperaturach, w tym w dużych przekładniach otwartych, dużych przekładniach przemysłowych, łańcuchach pieców oraz dużych lub wolnoobrotowych łożyskach.

Smarowanie dużych otwartych kół zębatych w młynach przemysłowych 

Duże otwarte koła zębate stosowane w młynach do mielenia i proszkowania stawiają poważne wyzwania w zakresie smarowania. Pracują one pod dużym obciążeniem, są narażone na silne wstrząsy i działają w trudnych warunkach środowiskowych – w obecności pyłu cementowego, wapiennego, węglowego czy krzemionkowego. Aby sprostać tym wymaganiom, istotne znaczenie ma właściwy dobór środka smarnego oraz metody jego aplikacji

Optymalnym wyborem w przypadku otwartych przekładni są smary o wysokiej lepkości i dużej wytrzymałości, zawierające dodatki przeciwzużyciowe przystosowane do pracy pod wysokim ciśnieniem. Na przykład smar o klasie” test Timken Load OK 90 funtów lub wyższej, skutecznie ogranicza zużycie i przedłuża żywotność kół zębatych. Obecnie na rynku dostępne są smary z różnymi zagęszczaczami, takimi jak grafit, krzemionka czy tradycyjne zagęszczacze mydlane. Jednak użytkownicy nadal zgłaszają problemy: nadmierne zużycie, osadzanie się smaru w osłonach, trudności z jego odprowadzeniem oraz utrzymaniem czystości w otoczeniu przekładni. Dodatkowe wyzwania to: 

  • konieczność podgrzewania smaru do pompowania, 
  • zatykanie dysz w centralnych systemach smarowania,, 
  • brak możliwości aplikacji w niskich temperaturach, 
  • przyciąganie zanieczyszczeń, 
  • ograniczenie widoczności kół zębatych
  • brak wpływu na obniżenie temperatury ich pracy.

Nowoczesnym rozwiązaniem tych problemów jest smar LE Pyroshield® – przejrzysty, czysty, łatwy w aplikacji i pompowalny, który zapewnia skuteczne smarowanie otwartych przekładni przy znacznie niższych kosztach eksploatacji. 

Masz pytania?

Zapytaj doradcę o indywidualną ofertę

tel. (+48) 514 974 871

Konrad Klimkowski
Doradca Klienta / Customer relations manager

tel. (+48) 514 974 805