🔷Stowarzyszenia i organizacje techniczne zadbały o satysfakcję użytkownika końcowego, tworząc klasyfikacje lepkości smarów. 
🔷Są one wykorzystywane przez producentów smarów, przy formułowaniu właściwej klasy lepkości smaru niezbędnego do ich sprzętu. ❗️ ❕
🔷Te systemy klasyfikacji lepkości są powszechnie używane do opisywania smarów, zarówno przemysłowych, jak i samochodowych. 
🔷Znormalizowane zakresy lepkości są wykorzystywane przez formulatorów smarów, producentów oryginalnego sprzętu i użytkowników smarów ✅podczas etykietowania, ✅do marketingu, ✅do  określania i stosowania smarów.

#NEWS 🆕🆕
Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacyjnych (SAE), stworzyło dwa standardy lepkości dla smarów.
🔔SAE J300 jest przeznaczony do olejów silnikowych
🔔 SAE J306 dot. smarów do osi i manualnych skrzyń biegów. 

🔸W obydwu klasyfikacjach, gatunki oznaczone literą „W” przeznaczone są do stosowania w aplikacjach pracujących w warunkach niskich temperatur.
🔸Litera „W” pierwotnie oznaczała smary, uważane za „klasy zimowe”. 
🔸Obecnie produkty te oznaczone są jako wielosezonowe, podczas gdy gatunki smarów bez „W” są  uznawane za jednosezonowe lub proste.

🔽Płyny przemysłowe również określają  klasyfikacje lepkości. Najczęściej używany ASTM D2422, został opracowany przez ASTM International oraz Stowarzyszenie Trybologów i Inżynierów Lubrication (STLE). 
🔽Pierwotnie standaryzował 18 klas lepkości, mierzonych w temperaturze 100°F w uniwersalnych sekundach Saybolta (SUS). 
🔽Później został przekształcony w powszechnie akceptowane wartości systemu metrycznego, mierzone w temperaturze 40°C, ostatecznie uzyskując międzynarodową akceptację. Oznaczenia lepkości są zwykle rozpoznawane, jako liczby klasy lepkości ISO (VG).