Wybór środka smarnego: zacznijmy od lepkości

Skoro lepkość jest najważniejszą zmienną przy wyborze środka smarnego, to w jaki sposób określić i wybrać lepkość oleju? Czy powinniśmy używać tylko oleju zalecanego przez OEM?

#zasady
?Pomyślmy o tolerancji pomiędzy przeciwległymi, poruszającymi się kawałkami metalu, jak o  szczelinie, którą należy wypełnić.
 ?Jeśli tolerancja jest wąska, jak w silniku, do wypełnienia luki potrzebny jest olej o mniejszej lepkości. 
?Jeśli tolerancja jest luźna, jak w skrzyni biegów, do wypełnienia luki potrzebny jest olej o większej lepkości.

Czy to może być takie proste? Jasne, że nie.

? Należy wziąć pod uwagę wiele innych zmiennych, takich jak zanieczyszczenie i jego wpływ na  separację powierzchni.
Wiodący producenci łożysk twierdzą, że  od 60% do 80% wszystkich awarii, związanych z łożyskami jest związanych z zanieczyszczeniem. 

Na potrzeby tego artykułu, zanieczyszczenie uznamy za pewnego rodzaju wnikanie cząstek, chociaż wnikanie wody jest równie szkodliwe?

?W teście skrzyni biegów helikoptera widać, że łożyska wałeczkowe wykazywały jedynie marginalny wzrost cyklu życia, gdy olej był filtrowany z cząstek o wielkości od 40 do 10 mikronów.

Ocena 25 mikronów to miejsce, w którym filtracja zaczyna się i kończy w większości standardowych systemów z wbudowanym filtrem.

? Wyniki te wskazują, że standardowa filtracja smaru nie zwiększy skutecznie żywotności sprzętu, od którego zależą zyski.

Aby poprawić czystość, która wpływa na żywotność sprzętu, musimy wyłączyć olej, spowolnić go, wyczyścić i kondycjonować za pomocą wysokiej jakości sprzętu filtrującego, a  następnie umieścić go z powrotem w linii, aby spełniał zaprojektowaną funkcję. 

??Zaobserwować można radykalną poprawę trwałości łożysk, gdy za cel postawimy sobie poprawę filtracji poniżej poziomu 10 mikronów. 

?Kiedy poprawiamy poziom czystości z 10 do 3 mikronów, przejdziemy z 5 milionów do 12 milionów cykli poprawy – ponad dwukrotny wzrost trwałości łożyska.

?W tym momencie łączą się dwie okoliczności: 
oddzielanie dwóch przeciwstawnych, poruszających się metalowych powierzchni cienką warstwą oleju 
? ? ?
 zanieczyszczenia
I w tym miejscu pojawia się przestrzeń by zauważyć, że trudne zadanie, jakim jest smarowanie sprzętu, może stać się bardzo rentownym procesem, który przyniesie realne zyski.