Ze względu na dużą objętość smarów płynnych, rynek olejów silnikowych rozwija nowe trendy, które pojawiają się w przemyśle środków smarnych. 

?SAE rozważa dodanie dwóch lub trzech nowych klas lepkości do opisanej w poprzednich publikacjach klasyfikacji lepkości SAE J300.
?Wszystko to ze względu na poprawę oszczędności paliwa i efektywności energetycznej.
? Nie jest całkowicie zaskakujące, że smary zostały uznane za sposób na zmniejszenie zużycia paliwa i energii. 
?Lepkość jest miarą wewnętrznego oporu przepływu płynu. Jeśli jest zmniejszona, to opór wewnętrzny również się zmniejsza. Dlatego obecnie zwraca się uwagę na zmniejszenie lepkości różnych smarów w celu zmniejszenia ich wpływu na wydajność. Poprawiona wydajność skutkuje mniejszym zużyciem energii, a to przekłada się niższymi emisjami uwalnianymi do środowiska.

✅Z uwagi na poprawę, obserwowaną dzięki zastosowaniu wielosezonowych olejów silnikowych, przeprowadzono badania, które sugerują, że te same oszczędności energii można osiągnąć dzięki wdrożeniu wielosezonowych lub syntetycznych smarów przemysłowych. 

✅Większość prac wykonano w płynach hydraulicznych, które są drugą, co do wielkości kategorią smarów pod względem objętości. 
A co ze smarami❓ ❔

?Chociaż badania efektywności energetycznej mogą nie być tak łatwe do przeprowadzenia, to  pojawiają się takowe związane z lepkością, aby lepiej określić, w jaki sposób smary będą płynąć podczas stosowania w danym rozwiązaniu. 

✔️ ? ?
Podkomitet ASTM D02.G prowadzi różne aktywne projekty badawcze, w tym niektóre związane z reologią smarów. Reologia, to nauka o deformacji i przepływie materiałów. Wiele z tych badań jest prowadzonych przy użyciu narzędzia zwanego reometrem. 
?Ostatnim obszarem zainteresowania jest lepkość zużytych olejów. ❗️

Analiza olejów przepracowanych jest praktykowane od lat, ale analizowanie ich w warunkach pracy w  wysokich i niskich temperaturach jest zupełną nowością.