Przy określaniu właściwej lepkości środka smarnego (dla danego zastosowania) należy wziąć pod uwagę różne warunki. 

Obejmują one:

  • temperaturę roboczą
  • prędkość, z jaką porusza się konkretna część
  • oraz obciążenie umieszczone na części. 
  • Inną kwestią jest to, czy środek smarny może być zawarty w środku, czy też nie, aby pozostawał obecny w celu smarowania zamierzonych, ruchomych części.

?Temperatura?

  • Lepkość środka smarnego zmienia się wraz ze wzrostem temperatury – lepkość maleje. Natomiast wraz ze spadkiem temperatury, odwrotnie. Aby dobrać właściwy środek smarny do danego zastosowania, lepkość płynu musi być na tyle wysoka, aby zapewnić odpowiedni film smarny.
  • Jednakże pamiętajmy, żeby nie przesadzić z poziomem temperatury, aby tarcie w obrębie filmu smarnego było nadmierne. Kiedy urządzenie ma być uruchamiane lub eksploatowane w ekstremalnie  gorących lub zimnych temperaturach, należy wziąć pod uwagę odpowiednią lepkość.

?Prędkość?

  • Przy określaniu właściwej lepkości smaru, należy także wziąć pod uwagę prędkość, z jaką działa dany element wyposażenia.
  • W szybkoobrotowym sprzęcie, środek smarny o wysokiej lepkości nie będzie dobrze płynął w   strefach styku, a ponadto będzie odprowadzany przez szybko poruszające się elementy sprzętu.
  • Z drugiej strony smar o niskiej lepkości, nie spełniałby swojej roli, aby właściwie smarować wolno poruszające się urządzenia, ponieważ wybiegałby poza strefę kontaktu.

?Obciążenie?

  • Przy doborze odpowiedniej lepkości smaru, trzeba także pamiętać o obciążeniu urządzeń. Pod dużym, film smarny zostaje ściśnięty. Dlatego potrzebny jest środek smarny o wyższej lepkości. 
  • Im wyższa lepkość, tym większą wytrzymałość filmu będzie posiadał smar.
  • Obciążenie może być ciągłe lub udarowe. Obciążenie ciągłe jest stałe i utrzymywane podczas pracy urządzenia. Natomiast obciążenie udarowe jest uderzające lub niestabilne.
  • W warunkach obciążenia udarowego, smar o niskiej lepkości nie miałby wystarczającej wytrzymałości filmu, aby pozostać na miejscu. Podczas gdy smar o wysokiej lepkości mógłby pozostać na miejscu i działać jak poduszka w obszarze styku.

?Przechowalność?

  • W zastosowaniach, w których jest ryzyko wycieku płynnego środka smarnego, może być zalecany smar. 
  • Jednak nadal ważne jest uwzględnienie zarówno lepkości płynu bazowego, jak i klasy NLGI przy wyborze właściwego środka smarnego.
  • Jeśli lepkość lub konsystencja smaru jest zbyt duża, jest ryzyko, że smar nie będzie płynąć tam, gdzie jest to wskazane. Zaś brak smaru (stan znany jako głód smaru) może prowadzić do kontaktu metalu z metalem. Spowodowałoby to zużycie, które mogłoby ostatecznie doprowadzić do awarii sprzętu. 
  • To samo może zdarzyć się w przypadku smaru o zbyt niskiej lepkości lub konsystencji – jest duża szansa, że nie pozostanie w pożądanym miejscu.