Mamy nadzieję, że po wcześniejszych publikacjach, wszystkie klasy lepkości wydają się łatwiejsze do zrozumienia.  

????

Dodatkowo chcemy zaproponować w formie graficznej tabelę – wykres równoważnika lepkości, który przedstawia porównawczą ilustrację wszystkich klas.  

?AGMA stworzyło powszechnie stosowany system klasyfikacji lepkości, który częściowo opiera się  na systemie ISO VG. 

?Liczby AGMA pozwalają użytkownikom poznać klasę lepkości ISO i kilka podstawowych informacji o składzie chemicznym środka smarnego.

?Jeśli produkt jest olejem mineralnym, który zawiera tylko dodatki do rdzy i utleniania (R&O), będzie rozpoznawany tylko za pomocą numeru AGMA.

?Jeśli jest to olej mineralny z dodatkami EP, będzie rozpoznawany za pomocą numeru AGMA, po którym następuje oznaczenie EP.

? Numery AGMA, po których następuje litera „S”, oznaczają syntetyczne oleje przekładniowe. 

#ważne  ? ?

✅Mieszane oleje przekładniowe zawierają od 3% do 10% tłuszczowych lub syntetycznych olejów tłuszczowych i są oznaczone numerem AGMA z oznaczeniem „Comp”. 

✅Niektóre oleje przekładniowe zawierają związki resztkowe, zwane rozpuszczalnikami rozcieńczającymi, które służą do tymczasowego zmniejszania lepkości, co ułatwia ich nakładanie. W tym przypadku po numerze AGMA występuje litera „R”, która opisuje produkt przed dodaniem rozcieńczalnika rozpuszczalnika.

#baza_wiedzy???

Klasyfikacje lepkości ewoluowały w czasie. Lepkość była powszechnie rejestrowana w jednostkach SUS w Stanach Zjednoczonych. 

Gospodarka stała się globalna, zatem organizacje normalizacyjne współpracując, ujednoliciły jednostki miary, w tym jednostki lepkości. 

??

?W niektórych zastosowaniach smarnych, niemożliwe jest zawarcie smaru płynnego. 

?Do tych zastosowań stosuje się smary.

? Opis smaru – półstały środek smarny, składający się z płynu bazowego, dodatków i  zagęszczacza. 

?Zagęstnik w smarze jest dodawany w większości przypadków, aby pomóc utrzymać smar na miejscu (w zastosowaniach, w których płynny smar by spływał i zapewniał smarowanie tylko przez bardzo krótki czas).

? Ponieważ smary nie są płynem, ich odporność na płynięcie jest ogólnie nazywana konsystencją, a  nie lepkością.

#ważne ?

NLGI stworzyło zestaw asortymentów, które stały się standardem, według którego produkuje się i  sprzedaje większość smarów. 

Zakresy te oparte są na teście penetracji stożka ASTM D217 po 60 suwach ścinania, o którym szerzej w  następnej publikacji.